جنایت با چاقو زنجان تاشو یک مسئله جدی حقوقی، اجتماعی و بهداشت عمومی است. در سال های اخیر، کمپین های رسانه ای ضد جرم و جنایت با چاقو به عنوان یک راه حل بالقوه برای مشکل جرایم چاقو مورد استفاده قرار گرفته است.
رسانه های اجتماعی به این کمپین ها امکان دسترسی گسترده را داده اند. کمپینهای ضد جرم و جنایت با چاقو اغلب با برجسته کردن پیامدهای مخرب بالقوه مرتبط با حمل یا استفاده از چاقو، با هدف بازدارندگی جوانان از درگیر شدن در چنین رفتارهایی، ترس ایجاد میکنند.
با این حال، شواهد کمی در مورد مؤثر بودن این نوع درخواستهای ترس وجود دارد. مقاله حاضر با تکیه بر TMT و با استفاده از نمونه هایی از مردان جوان، به دنبال رفع این شکاف است.
در هر دو مطالعه، مطابق با H1، مشاهده تصاویر کمپین مربوط به چاقو به طور قابل توجهی برجستگی مرگ و میر را افزایش داد. به عبارت دیگر، مفاهیم مربوط به مرگ پس از مشاهده تصاویر چاقو برای شرکت کنندگان قابل دسترسی تر بود.
این یافته با انگیزه گسترده ای که در پس کمپین های مبارزه با جرایم ضد چاقو مبتنی بر ترس وجود دارد، مطابقت دارد: تشویق مردم به فکر کردن در مورد عواقب جدی و اغلب کشنده استفاده یا حمل چاقو. با این حال، علیرغم برجسته شدن مرگ و میر، قرار گرفتن در معرض تصاویر کمپین مربوط به چاقو تأثیری بر تمایل شرکت کنندگان به حمل چاقو یا مزایای درک شده حمل چاقو نداشت.
شرکتکنندگان در شرایط آزمایشی نسبت به شرکتکنندگان در شرایط کنترل، کمتر یا بیشتر تمایلات رفتاری خود را برای حمل چاقو گزارش کردند.
بنابراین، H2a که بر اساس یک دیدگاه انتخاب منطقی گسترده، مشاهده تصاویر مبتنی بر چاقو تمایل به حمل چاقو و مزایای درک شده حمل چاقو را کاهش میدهد پشتیبانی نشد. به نظر نمیرسد که آگاه کردن شرکتکنندگان از خطرات ذاتی حمل چاقو، حساب ریسک آنها را تغییر دهد.